Scenariusz ten integruje treści z zakresu Edukacji środowiskowej, polonistycznej, prozdrowotnej, matematycznej oraz plastycznej. Zawiera różnorodne, ciekawe metody i formy pracy. Atrakcją tych zajęć jest to, że odbyły się w naturalnych warunkach rozwoju roślin.
Izabela Champel Nauczycielka Przedszkola w Nowej Wsi Lęborskiej Filia Lubowidz
WRZESIEŃ Temat kompleksowy: Dożynki w przedszkolu. Temat: Zbieranie darów z ogrodu i sadu. Kwiaty i owoce. Cele:- utrwalenie nazw owoców( jabłko, gruszka, śliwka), kwiatów(cynie, astry, róże) -wyjaśnienie pojęć :ogród, sad , -usprawnianie słuchu fonematycznego, -czytanie globalne wyrazu „owoce”, -ćwiczenie sprawności ręki, -sprawne przeliczanie z sześciolatkami w zakresie5, -kształtowanie postaw pro-zdrowotnych w zakresie zdrowej żywności, spożywanie owoców –źródło witamin, -ozdabianie pomieszczeń przedszkola bukietami z kwiatów.
Grupa dzieci –3,4,5,6- letnich.
Formy pracy: zbiorowa, grupowa, indywidualna.
Rodzaj aktywności: umysłowa, ruchowa, werbalna, muzyczna, graficzna, plastyczna i słuchowa.
Środki dydaktyczne: kosz wiklinowy, piosenka i jej nagranie „Jabłuszko”, owoce i kwiaty, napis –owoce, pojemniki do owoców, wazony do kwiatów, emblematy z owocami, karty do pracy ze zróżnicowanym poziomem możliwości –praca graficzna i plastyczna, kredki, ołówek, nóż i talerz do owoców, wiersz „W sadzie” W. Grodzieńskiej.
Warunki wyjściowe - duży, pusty kosz wiklinowy. Problemy: -wyprawa do ogrodu, - zebranie darów z ogrodu i sadu, - poznanie wartości odżywczej owoców zebranych na wycieczce, - rozumienie pojęć :sad, ogród, - wykonywanie bukietów z kwiatów , rozpoznawanie kwiatów, - praca indywidualna przy stolikach. Możliwości wyboru: owoców do koszyka, pojemnika do owoców, osoby do pary, wykonania pracy- kolorowanie, kawałka owocu do zjedzenia.
Przebieg zajęcia: 1.Oglądanie kosza i odgadnięcie celu zajęć. 2.Słuchanie śpiewanej piosenki „Jabłuszko”. 3.Nazywanie owoców i kwiatów znajdujących się na rysunku, wyjaśnienie pojęć; ogród ,sad. 4.Zaproszenie na wycieczkę do ogrodu i sadu, zabranie ze sobą kosza na dary, uczulenie dzieci na zachowanie bezpieczeństwa poza przedszkolem oraz otoczenie opieką dzieci najmłodsze. 5.Przejście do ogrodu i sadu. 6. Oglądanie drzew owocowych ,zbieranie darów, nazywanie drzew owocowych i ich owoców, wyodrębnianie pierwszej głoski w nazwie owoców, porównywanie wielkości owoców. 7.Słuchanie wiersza W. Grodzieńskiej „W sadzie”, nazywanie owoców występujących w wierszu ,dzielenie nazw owoców na sylaby, powtarzanie rytmiczne fragmentów wiersza, podkreślenie wartości odżywczej owoców- źródło witamin zawartych w skórce. 8.Obserwacja ogrodu kwiatowego, podziwianie piękna i kolorystyki kwiatów pod koniec lata: astry, cynie. Robienie bukietów, przeliczanie kwiatów w bukiecie, praca w małych zespołach. 9.Powrót do przedszkola, bezpieczne poruszanie się poza terenem przedszkola . 10. Ozdabianie przedszkola bukietami z przyniesionych kwiatów, zgromadzenie owoców pod tablicą ,czytanie globalne wyrazu „owoce”, przeliczanie owoców, wkładanie do pojemników, praca w zespołach. 11.Zabawa ruchowa „Jabłuszko łapie śliweczkę”, dobieranie się owoców parami. 12.Ćwiczenia graficzne i plastyczne „OWOCE”, dla starszaków rysowanie po śladzie i oznaczanie sylab w wyrazie, praca indywidualna. 13.Słuchanie piosenki i śpiewanie wraz z nauczycielem „Jabłuszko”. 14.Umycie owoców, przecięcie- poznanie zawartości jabłka, gruszki, śliwki, degustacja.
Opracowała: Izabela Champel Nauczycielka Przedszkola w Nowej Wsi Lęborskiej Filia Lubowidz
|